Tworząc logo firmy na początku działalności raczej nie zastanawiamy się nad zgłoszeniem go do ochrony w Urzędzie Patentowym. Nie zdajemy sobie też sprawy z tego, że właśnie logo może stać się elementem odróżniającym naszą działalność na rynku usług tożsamych. Ta potrzeba pojawia się później i niestety, niekiedy możemy usłyszeć, że nasze logo i marka budowana od lat takiej ochrony nie uzyska.
Często nie mamy świadomości, że nasze logo wcale nie jest tak oryginalne, jak nam się wydaje lub nie widzimy innych negatywnych aspektów, które zgodnie z prawem ochrony własności przemysłowej są nie do przyjęcia aby przyznać ochronę. Wyłączenia w zakresie ochrony reguluje ustawodawca m.in. w art. 129(1) ustawy Prawo własności przemysłowej, wskazując na szereg sytuacji, kiedy nie udziela się prawa ochronnego na oznaczenie. Wśród nich możemy wyróżnić m.in. sytuacje:
W zakresie ustawowych wyłączeń odsyłamy do lektury art. 129(1) oraz do zwrócenia uwagi na elementy jakie powinno się uwzględnić od razu przy tworzeniu znaku towarowego wskazane poniżej:
Ochrony nie uzyska żaden znak towarowy, który służy jakimkolwiek nieetycznym praktykom. Logo zawiera oznaczenia Rzeczypospolitej Polskiej, np. flagę państwową, godło itp.
To samo dotyczy innych państw, ale też związków wyznaniowych, organizacji międzynarodowych, elementów patriotycznych etc. Wynika to z faktu, że na znaku towarowym się zarabia, a nie można zarabiać na oznaczeniach narodowych czy religijnych. Powyższe elementy mogą zostać użyte w znaku towarowym jedynie po okazaniu zgody wydanej przez odpowiedni organ, jednak prościej jest po prostu unikać oznaczeń tego typu.
Oczywiście problem będzie również z każdym znakiem towarowym, który jest obraźliwy, zawiera wulgaryzmy, nawiązuje do terroryzmu, nawołuje do agresji etc.
Powyższe informacje zostały ukazane w uproszczeniu, kwestia przeszkód rejestracyjnych jest o wiele bardziej rozbudowana, dlatego przed zgłoszeniem znaku towarowego do ochrony najlepiej skonsultować się ze specjalistą – rzecznikiem patentowym, radcą prawnym lub adwokatem.
Niektóre problemy rejestracyjne widać jednak na pierwszy rzut oka i jeśli zastosujemy informacje wskazane powyżej już na początku budowania marki unikniemy wielu komplikacji i nie będziemy musieli zmieniać wypracowanej przez lata strategii marketingowej.