OPINIE W SIECI – JAK NIMI ZARZĄDZAĆ

Odtwórz wideo

"Zarządzanie wizerunkiem w sieci to proces, który wymaga połączenia działań prawnych i skutecznej strategii public relations. Lekarze i placówki medyczne muszą być świadomi, że ich reputacja w Internecie może mieć bezpośredni wpływ na sukces zawodowy."

W dobie internetu opinie na temat lekarzy i placówek medycznych są powszechnie dostępne, a pacjenci coraz częściej szukają dostępnych informacji w sieci o danych specjalistach bądź placówkach przed podjęciem decyzji o leczeniu. W jednym z wcześniejszych odcinków omawiałam ograniczenia w reklamowaniu podmiotów leczniczych, w tym skupimy się na wskazaniu, dlaczego zarządzanie wizerunkiem w internecie, jest nieodzownym elementem skutecznego prowadzenia działalności leczniczej. Dotyczy to nie tylko profili w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim właściwego odbioru ocen i opinii formułowanych przez pacjentów.

OCHRONA PRAWNA

Należy pamiętać, że każdy ma prawo do wyrażania swoich opinii. Niemniej jednak, granice te są wyznaczone przepisami prawa. W Polsce przepisy dotyczące ochrony dóbr osobistych, takie jak art. 23 i 24 Kodeksu Cywilnego, umożliwiają ochronę dobrego imienia lekarzy i placówek medycznych przed oszczerstwami i nieprawdziwymi informacjami. Jeśli pojawi się opinia, która narusza dobre imię – na przykład jest poniżająca, oszczercza, zawiera niecenzuralne zwroty bądź nieprawdziwe informacje – warto podjąć następujące kroki: 

ANALIZA PRAWNA:

Najpierw oceniamy, czy opinia rzeczywiście narusza prawo. Niekorzystna opinia, choćby nieprzyjemna, nie zawsze będzie kwalifikowała się jako bezprawna i prowadziła do naruszenia dóbr osobistych. Działanie komentującej osoby (nie zawsze jest to bowiem rzeczywiście pacjent) musi nosić cechy bezprawności, aby móc podjąć skuteczne działania. Przy czym, bezprawność naruszenia dobra osobistego opiera się na domniemaniu. Oznacza to, że ten którego dobro osobiste zostało zagrożone cudzym działaniem nie musi udowadniać bezprawności; 

WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZEŃ:

Jeśli stwierdziliśmy zagrożenie naszego dobra osobistego powinniśmy wystosować wezwanie do osoby, która opublikowała niekorzystną opinię, lub do administratora strony, na której ta opinia się znajduje, wnosząc o jej usunięcie. Podstawą naszych działań będzie nie tylko art. 23 i 24 kodeksu cywilnego, ale w przypadku, gdy zwracamy się do operatora serwisu internetowego także ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jeżeli publikacja ma charakter prasowy, wówczas możemy skorzystać np. z przysługujących nam praw do sprostowania określonych prawem prasowym;

POSTĘPOWANIE SĄDOWE

Jeśli wezwanie nie przyniesie efektu, istnieje możliwość wniesienia pozwu o ochronę naszych praw. W ramach postępowania sądowego można domagać się usunięcia opinii, przeprosin oraz ewentualnego zadośćuczynienia. Należy także pamiętać, że w określonych przypadkach działanie komentującego może wyczerpywać znamiona przestępstwa z art. 212 par. 2 kodeksu karnego i podlegać karze grzywny, ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku.

PUBLIC RELATIONS:

Ochrona prawna to jedno, ale równie ważne jest prowadzenie właściwej strategii public relations, która pomoże budować i utrzymać pozytywny wizerunek w sieci. Oto kilka kluczowych kroków:

  1. Budujmy zaufanie: Nigdy nie reagujemy w sytuacjach niekorzystnych opinii w sposób emocjonalny, nie korzystajmy z retoryki negatywnej, nie uciekajmy się do nieuprzejmości czy agresji słownej, nawet gdy opiniujący stosuje niewybredny i napastliwy język. Zawsze używamy przyjaznego języka i stosujemy zwroty grzecznościowe.
  2. Bądźmy proaktywni: odpowiadamy na opinie pacjentów, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. W ten sposób pokazujemy, że lekarz lub placówka dba o relacje z pacjentami. W przypadku negatywnych opinii, zamiast unikać tematu, warto podjąć próbę dialogu, starać się wyjaśnić sytuację lub zaproponować rozwiązanie.
  3. Wyciągajmy wnioski: nie obrażajmy się na negatywne komentarze. Niektóre z nich mogą dać nam cenne doświadczenie lub wskazówki, które w dłuższej perspektywie posłużą rozwojowi naszej placówki lub uniknięciu błędów.
  4. Zarządzanie kryzysowe: Warto mieć plan działania na wypadek kryzysu wizerunkowego. Szybka i przemyślana reakcja może zminimalizować negatywne skutki. Pamiętajmy, że niezadowoleni pacjenci są i zawsze będą – bo nie jesteśmy w stanie zadowolić wszystkich, ważne jednak, żeby być na to gotowym i mądrze reagować.
  5. Pozyskiwanie pozytywnych opinii: Zachęcanie zadowolonych pacjentów do pozostawiania pozytywnych opinii w sieci może znacząco wpłynąć na ogólny wizerunek. Dla pacjentów motywacja do pisania dobrych opinii jest zdecydowanie niższa niż wyrażanie przejaskrawionego niezadowolenia. Dobre opinie nie tylko poprawiają reputację, ale także wzmacniają pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych.

Ochrona prawna to jedno, ale równie ważne jest prowadzenie właściwej strategii public relations, która pomoże budować i utrzymać pozytywny wizerunek w sieci. Oto kilka kluczowych kroków:

Kancelaria Prawna ANSWER Wojciechowski i Partnerzy

+48 61 852 45 83

+48 784 619 697

NIP: 7831669821

Konto: 30 1600 1404 1843 4058 0000 0001

Biuro Poznań
ul. Libelta 29A/4
61-707 Poznań
E-mail: kancelaria@answer.com.pl