"Zarządzanie wizerunkiem w sieci to proces, który wymaga połączenia działań prawnych i skutecznej strategii public relations. Lekarze i placówki medyczne muszą być świadomi, że ich reputacja w Internecie może mieć bezpośredni wpływ na sukces zawodowy."
Mec. Bartosz Wojciechowski
W dobie internetu opinie na temat lekarzy i placówek medycznych są powszechnie dostępne, a pacjenci coraz częściej szukają dostępnych informacji w sieci o danych specjalistach bądź placówkach przed podjęciem decyzji o leczeniu. W jednym z wcześniejszych odcinków omawiałam ograniczenia w reklamowaniu podmiotów leczniczych, w tym skupimy się na wskazaniu, dlaczego zarządzanie wizerunkiem w internecie, jest nieodzownym elementem skutecznego prowadzenia działalności leczniczej. Dotyczy to nie tylko profili w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim właściwego odbioru ocen i opinii formułowanych przez pacjentów.
Należy pamiętać, że każdy ma prawo do wyrażania swoich opinii. Niemniej jednak, granice te są wyznaczone przepisami prawa. W Polsce przepisy dotyczące ochrony dóbr osobistych, takie jak art. 23 i 24 Kodeksu Cywilnego, umożliwiają ochronę dobrego imienia lekarzy i placówek medycznych przed oszczerstwami i nieprawdziwymi informacjami. Jeśli pojawi się opinia, która narusza dobre imię – na przykład jest poniżająca, oszczercza, zawiera niecenzuralne zwroty bądź nieprawdziwe informacje – warto podjąć następujące kroki:
ANALIZA PRAWNA:
Najpierw oceniamy, czy opinia rzeczywiście narusza prawo. Niekorzystna opinia, choćby nieprzyjemna, nie zawsze będzie kwalifikowała się jako bezprawna i prowadziła do naruszenia dóbr osobistych. Działanie komentującej osoby (nie zawsze jest to bowiem rzeczywiście pacjent) musi nosić cechy bezprawności, aby móc podjąć skuteczne działania. Przy czym, bezprawność naruszenia dobra osobistego opiera się na domniemaniu. Oznacza to, że ten którego dobro osobiste zostało zagrożone cudzym działaniem nie musi udowadniać bezprawności;
WEZWANIE DO USUNIĘCIA NARUSZEŃ:
Jeśli stwierdziliśmy zagrożenie naszego dobra osobistego powinniśmy wystosować wezwanie do osoby, która opublikowała niekorzystną opinię, lub do administratora strony, na której ta opinia się znajduje, wnosząc o jej usunięcie. Podstawą naszych działań będzie nie tylko art. 23 i 24 kodeksu cywilnego, ale w przypadku, gdy zwracamy się do operatora serwisu internetowego także ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Jeżeli publikacja ma charakter prasowy, wówczas możemy skorzystać np. z przysługujących nam praw do sprostowania określonych prawem prasowym;
POSTĘPOWANIE SĄDOWE
Jeśli wezwanie nie przyniesie efektu, istnieje możliwość wniesienia pozwu o ochronę naszych praw. W ramach postępowania sądowego można domagać się usunięcia opinii, przeprosin oraz ewentualnego zadośćuczynienia. Należy także pamiętać, że w określonych przypadkach działanie komentującego może wyczerpywać znamiona przestępstwa z art. 212 par. 2 kodeksu karnego i podlegać karze grzywny, ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku.
Ochrona prawna to jedno, ale równie ważne jest prowadzenie właściwej strategii public relations, która pomoże budować i utrzymać pozytywny wizerunek w sieci. Oto kilka kluczowych kroków:
Ochrona prawna to jedno, ale równie ważne jest prowadzenie właściwej strategii public relations, która pomoże budować i utrzymać pozytywny wizerunek w sieci. Oto kilka kluczowych kroków:
Konto: 30 1600 1404 1843 4058 0000 0001
Biuro Poznań
ul. Libelta 29A/4
61-707 Poznań
E-mail: kancelaria@answer.com.pl