"Sygnalistą jest każda osoba, która zgłasza naruszenie prawa, takie jak działania niezgodne z przepisami ochrony zdrowia, naruszenie praw pacjentów czy nieprawidłowości finansowe. Ustawa obejmuje szeroki zakres działań w służbie zdrowia. Dotyczy nie tylko pracowników etatowych, ale także osób zatrudnionych na umowy cywilnoprawne, wolontariuszy, a nawet stażystów. ."
Wiktoria Różak
25 września 2024 r. w życie weszła nowa ustawa o ochronie sygnalistów. Co to oznacza dla podmiotów sektora medycznego? Dziś wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z nowymi przepisami.
Ustawa o sygnalistach wprowadza nowe obowiązki dla placówek medycznych, ale również daje pracownikom możliwe narzędzia do zgłaszania nieprawidłowości w bezpieczny sposób. Z jednej strony, dla pracodawców to szansa na wczesne wykrywanie nieprawidłowości i podejmowanie działań naprawczych. Dzięki temu placówka może uniknąć poważniejszych konsekwencji prawnych, finansowych czy reputacyjnych. Z drugiej jednak strony wdrożenie procedur to proces czasochłonny i wymagający – szczególnie dla mniejszych placówek, które mogą nie mieć wykwalifikowanego personelu do obsługi systemu zgłoszeń. A przecież brak procedur lub ich nieprawidłowe funkcjonowanie mogą wiązać się z poważnymi sankcjami.
Ustawa przewiduje grzywny do 5 tysięcy złotych za brak systemu zgłaszania nieprawidłowości. Co więcej, działanie odwetowe wobec sygnalistów może skutkować karą pozbawienia wolności do trzech lat. Warto zauważyć, że karze podlega również osoba, która dokonuje fałszywego zgłoszenia jako sygnalista.
Ustawa o ochronie sygnalistów to krok w stronę zwiększenia transparentności i bezpieczeństwa pracy, ale też dodatkowe wyzwanie dla placówek medycznych. Warto jednak pamiętać, że jej celem jest ochrona zarówno pacjentów, jak i pracowników. Placówki, które szybko wdrożą odpowiednie procedury, będą lepiej przygotowane na wykrywanie i eliminowanie potencjalnych zagrożeń. Jeśli jesteś menadżerem w sektorze medycznym, warto podjąć działania, które pozwolą jak najlepiej wdrożyć procedury zgodne z nowymi wymogami. A jeśli jesteś pracownikiem, pamiętaj, że ustawa chroni Cię przed odwetem, jeśli zdecydujesz się zgłosić nieprawidłowości.
Konto: 30 1600 1404 1843 4058 0000 0001
Biuro Poznań
ul. Libelta 29A/4
61-707 Poznań
E-mail: kancelaria@answer.com.pl