"Podmiot, który prowadzi reklamę wyrobu kierowaną do publicznej wiadomości musi przechowywać wzór takiej reklamy oraz informację o miejscach jej publikacji przez okres 2 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym ta reklama była rozpowszechniana."
Wiktoria Różak, Specjalistka ds. marketingu i PR
Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie reklamy wyrobów medycznych jest ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku. Reklama wyrobów medycznych musi być prowadzona w sposób przejrzysty, uczciwy i nie może wprowadzać w błąd. Kluczowe jest, aby informacje zawarte w reklamie były zgodne z rzeczywistością i aktualnym stanem wiedzy medycznej.
Pod pojęciem wyrobu medycznego rozumie się wszelkiego rodzaju urządzenia techniczne, aparaty i sprzęt znajdujące zastosowanie w działalności leczniczej. Definicja tego pojęcia obejmuje również różnego rodzaju środki ortopedyczne, materiały medyczne i sanitarne wykorzystywane dla zapobiegania chorobom, ich rozpoznawania i leczenia oraz usuwania skutków choroby, urazów, upośledzeń, a także rehabilitacji chorych.
Termin „wyroby medyczne” wywodzi się z prawa unijnego i został przyjęty w polskich regulacjach prawnych.
Cechą, jaka odróżnia produkty lecznicze i wyroby medyczne od siebie, jest cel ich przeznaczenia oraz skutek, jaki mają osiągnąć w organizmie człowieka. Najprościej można powiedzieć, że produkt leczniczy służy do zapobiegania chorobom lub ich leczenia, zaś wyrób medyczny używany jest uzupełniająco w terapii leczniczej. Wobec tego wyrób medyczny to nie lek, suplement diety czy artykuł kupowany przez nas jedynie w aptekach. To również obuwie ortopedyczne, materace o działaniu antyalergicznym czy poduszki, które mają udowodniony pozytywny wpływ na naszą postawę.
1) reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług – w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania wyrobów;
2) prezentowania wyrobów w czasie spotkań, których celem lub efektem jest zachęcanie do nabywania wyrobów, lub finansowania takich spotkań;
3) kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników wyrobów, jeżeli otrzymują z tego tytułu korzyści;
4) odwiedzania osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów;
5) sponsorowania targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych, w tym dla osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami lub prezentowania wyrobów w czasie takich wydarzeń;
7) przekazywania próbek w celu promocji wyrobów.
Konto: 30 1600 1404 1843 4058 0000 0001
Biuro Poznań
ul. Libelta 29A/4
61-707 Poznań
E-mail: kancelaria@answer.com.pl