REKLAMA WYROBÓW MEDYCZNYCH

Odtwórz wideo

"Podmiot, który prowadzi reklamę wyrobu kierowaną do publicznej wiadomości musi przechowywać wzór takiej reklamy oraz informację o miejscach jej publikacji przez okres 2 lat od zakończenia roku kalendarzowego, w którym ta reklama była rozpowszechniana."

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie reklamy wyrobów medycznych jest ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku. Reklama wyrobów medycznych musi być prowadzona w sposób przejrzysty, uczciwy i nie może wprowadzać w błąd. Kluczowe jest, aby informacje zawarte w reklamie były zgodne z rzeczywistością i aktualnym stanem wiedzy medycznej.

CZYM JEST WYRÓB MEDYCZNY?

Pod pojęciem wyrobu medycznego rozumie się wszelkiego rodzaju urządzenia techniczne, aparaty i sprzęt znajdujące zastosowanie w działalności leczniczej. Definicja tego pojęcia obejmuje również różnego rodzaju środki ortopedyczne, materiały medyczne i sanitarne wykorzystywane dla zapobiegania chorobom, ich rozpoznawania i leczenia oraz usuwania skutków choroby, urazów, upośledzeń, a także rehabilitacji chorych.

Termin „wyroby medyczne” wywodzi się z prawa unijnego i został przyjęty w polskich regulacjach prawnych.

WYRÓB MEDYCZNY A PRODUKT LECZNICZY

Cechą, jaka odróżnia produkty lecznicze i wyroby medyczne od siebie, jest cel ich przeznaczenia oraz skutek, jaki mają osiągnąć w organizmie człowieka. Najprościej można powiedzieć, że produkt leczniczy służy do zapobiegania chorobom lub ich leczenia, zaś wyrób medyczny używany jest uzupełniająco w terapii leczniczej. Wobec tego wyrób medyczny to nie lek, suplement diety czy artykuł kupowany przez nas jedynie w aptekach. To również obuwie ortopedyczne, materace o działaniu antyalergicznym czy poduszki, które mają udowodniony pozytywny wpływ na naszą postawę.

 

PODSTAWOWE ZASADY REKLAMOWANIA WYROBÓW MEDYCZNYCH

  • Reklama nie może sugerować, że wyrób medyczny ma właściwości lub zdolności, których nie posiada.
  • Reklama kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Dotyczy to także sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych i innych materiałów skierowanych do użytkowników innych niż laicy.
  • Reklama nie może wprowadzać w błąd co do zasad i warunków konserwacji, obsługi serwisowej, aktualizacji oprogramowania, przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań, sprawdzeń lub kontroli bezpieczeństwa danego rodzaju wyrobów.
  • Reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może wykorzystywać wizerunku np. “osób w kitlach”, niezależnie czy faktycznie osoby te wykonują zawód medyczny czy są tylko aktorami, udającymi takie osoby.
  • Reklama kierowana do publicznej wiadomości nie może zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów.

OGRANICZENIA W REKLAMIE WYROBÓW DOTYCZĄ RÓWNIEŻ:

1) reklamy działalności gospodarczej lub zawodowej, w której wykorzystuje się wyrób do świadczenia usług – w zakresie, w jakim dotyczy ona usług świadczonych przy użyciu danego wyrobu, w tym usług wypożyczania, najmu lub użyczania wyrobów;

2) prezentowania wyrobów w czasie spotkań, których celem lub efektem jest zachęcanie do nabywania wyrobów, lub finansowania takich spotkań;

3) kierowania do publicznej wiadomości opinii przez użytkowników wyrobów, jeżeli otrzymują z tego tytułu korzyści;

4) odwiedzania osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów;

5) sponsorowania targów, wystaw, pokazów, prezentacji, konferencji, zjazdów i kongresów naukowych, w tym dla osób wykonujących zawód medyczny lub prowadzących obrót wyrobami lub prezentowania wyrobów w czasie takich wydarzeń;

7) przekazywania próbek w celu promocji wyrobów.

Kancelaria Prawna ANSWER Wojciechowski i Partnerzy

+48 61 852 45 83

+48 784 619 697

NIP: 7831669821

Konto: 30 1600 1404 1843 4058 0000 0001

Biuro Poznań
ul. Libelta 29A/4
61-707 Poznań
E-mail: kancelaria@answer.com.pl