Czy ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej „ustawa PZP”) stosuje się do zamówień, których przedmiotem są usługi badawcze i rozwojowe? Takie pytanie zadał nam jeden z naszych Klientów w związku z koniecznością zamówienia przez jednostkę finansowaną ze środków publicznych określonych usług badawczych. Temat postanowiliśmy zgłębić i sporządzić indywidualną opinię prawną. Poniżej krótki opis wniosków z przeprowadzonej analizy.
Zgodnie z ustawą PZP, zamówienia, których przedmiotem są usługi badawcze i rozwojowe, podlegają wyłączeniu spod stosowania ustawy PZP, o ile spełnione zostaną określone przesłanki wyłączenia określone w art. 4 pkt. 3 lit. e) ustawy PZP. Co do zasady zatem, wobec usług badawczych i rozwojowych nie stosuje się przepisów ustawy PZP, chyba, że spełnione są łącznie określone warunki, tj.:
Przepisy polskiej ustawy PZP są dostosowane do przepisów prawa europejskiego wytyczonego Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. (dalej zwaną „Dyrektywą”), która ma zastosowanie jedynie do zamówień publicznych na usługi badawcze i rozwojowe objęte analogicznymi kodami CPV (tj. od 73000000-2 do 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 i 73430000-5), pod warunkiem, że spełnione są następujące warunki:
Biorąc pod uwagę założenie nr 47 do Dyrektywy: Badania i innowacje, w tym eko – innowacje i innowacje społeczne, to jedne z głównych motorów przyszłego wzrostu. Organy publiczne powinny zatem optymalnie pod względem strategicznym wykorzystać zamówienia publiczne w celu wspierania innowacji. Zakup innowacyjnych produktów i usług pozwala uzyskać szersze korzyści gospodarcze, środowiskowe i społeczne pod względem generowania nowych pomysłów, przełożenia ich na produkty i usługi innowacyjne, wspierając w ten sposób trwały wzrost gospodarczy. Konstatacją założenia 47 jest to, że Dyrektywa powinna ułatwiać zamówienia publiczne na innowacje i wspomagać państwa członkowskie w realizowaniu celów Unii Innowacji. Zapisy Dyrektywy oraz ustaw należy zatem odpowiednio interpretować.
Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że powyższe założenie znakomicie koresponduje z angażowaniem instytutów naukowych w działania na rzecz przedsiębiorstw prywatnych (głównie start-upów) w ramach innowacyjnych projektów finansowanych np. poprzez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
W celu określenia, czy ustawa PZP ma zastosowanie do omawianego zamówienia, analizie poddano przesłanki wyłączenia wskazane w ustawie PZP. Niezwłocznie także ustalono, że zamawiane usługi badawcze i rozwojowe objęte są kodami CPV wskazanymi w ustawie oraz, że zamawiający wypłaci całość wynagrodzenia za świadczoną usługę. Pozostało zatem określenie, czy wyniki zamówionych prac badawczych (uzyskanych także na podstawie efektów powstałych w wyniku świadczenia cząstkowych usług badawczych lub rozwojowych przez ewentualnych podwykonawców Instytutu) mogą składać się na korzyści zamawiającego. Nie ograniczono się tu wyłącznie do określenia czy zamawiającemu przysługiwać będzie korzyść w związku z zapłatą wynagrodzenia, ale czy ogólna korzyść płynąca z zamówienia jest wyłączna.
W uzasadnieniu wyroku z dnia 8 kwietnia 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie skonstatował, że „wyłączenie z art. 4 ust. 3 lit. e ustawy PZP dotyczy jedynie zamówień, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, które nie są w całości opłacane przez zamawiającego lub których rezultaty nie stanowią wyłącznie jego własności”.
Aby ustalić, czy korzyść zamawiającego jest wyłączna analizie poddano cel zamówienia i jego dalszy cykl. Ustalono, że zamówienie wykonywane jest jako element większej całości, do wykonania której zamawiający zobowiązał się na mocy umowy ze swoim kontrahentem. Z umowy tej wynikało, że autorskie prawa majątkowe do wszystkich utworów powstałych w związku z wykonywaniem tej umowy powinny zostać przeniesione na kontrahenta. Równie istotny był element rozliczenia usługi, opierający się na częściowym udziale zamawiającego w korzyściach płynących z komercjalizacji otrzymanego od zamawiającego produktu (usług).
Powyższe stało się kanwą do stwierdzenia, że z uwagi na to, że korzyści z realizacji potencjalnej usługi badawczej lub rozwojowej zleconej przez zamawiającego nie przysługują wyłącznie zamawiającemu, dlatego ustawa PZP nie ma zastosowania do zamówienia przedmiotowych usług badawczych lub rozwojowych.